Wednesday 25 January 2017

2017

Assalamualaikum dan hai semua,

Dah lama juga tak update blog maklumlah orang pemalas memang macam ni.. HAHA no no actually sis busy nak perhabis degree cecepat. Alhamdulillah sis dah pn berjaya menghabiskan internship dan sekarang tunggu result untuk officially graduate degree ni..Doa2 kan sis ok :) Btw sis tak nak panjang kan pengenalan ni, sis just nak start cerita pasal tajuk sis kat atas ...."2017"

Yeayyy alhamdulillah syukur sangat masih diberi peluang untuk bernafas dan menjejak tahun baru ni. Alhamdulillah makin bertambah tahun maka makin bertambah la umur kita ..ye dok? hehe.. So macam mana tahun baru korang ? Harap semuanya berjalan lancar hendaknya ye. :) Tapi untuk kehidupan sis pada permulaan 2017 ni agak jatuh agak kelam. Dugaan awal-awal tahun atau bak kata orang putih "not a good start"...hmm Memang pada awal nya sis down habis, tapi lepas kawan2 semua bagi kata2 semangat , bagi kata2 pendorong, sis rasa yang sis tak patut down sampai macam tu sekali. Bukan senang sebenarnya nak handle hati yang tengah bergelora kan, tapi kena ingat satu je hati tu milik Allah. Ape pun rasa hati, ape pun perasaan yang kita ada ketika jatuh, sedih, dan tak bermaya. Kembalikan lah ingatan dan hati tu kepada Allah. Fikir sejenak, kenapa Allah beri kita dugaan itu? Setiap apa pun yang Allah duga pasti akan ade hikmah di sebalik dugaan tu kan?


Firman Allah swt yang bermaksud :
Allah tidak membebani seseorang diluar kemampuannya 
(Al-Baqarah : 286) 

Tekadkan dalam hati, kuatkan kata-kata hati yang kita mampu untuk hadapi semua dugaan ni. Untuk apa lagi bersedih ? Sampai bila nak meratapi kesedihan tu ? Doa pada Allah. Percaya dengan Allah. Pegang kata2 ni "There's a rainbow after the rain" :) Paling penting bila kita bersedih , jangan terlalu pendam. Jangan duduk sorang-sorang. Hadap dunia luar yang buat kita jatuh, yang buat kita kelam. Tak mungkin kesedihan ni selamanya , suatu saat nanti Allah hadirkan kebahagiaan sinar keceriaan untuk kita pula, siapa tahu. Allah Maha Besar, Maha Mengetahui segala dilangit dan juga di bumi. Siapa kita nak menidakkan takdir Allah, nak menidakkan qada' dan qadar Allah. Semua dah ditentukan. Hanya kita yang mampu menjalankan diri kita, hidup kita. Bangkit dan mulakan sesuatu yang baru. InshaaAllah Allah akan menggantikan rasa sedih yang amat dengan rasa gembira yang amat .. Adil kan ? :) So jadi kuat bila rasa nak jatuh sangat tu ok!!

Ok lah, tu je sis nak kongsi. Sekadar perkongsian atas ape yang sis alami dan sis rasa. Better untuk kita teruskan hidup macam biasa daripada terus meratap kesedihan. Ape pun juga, ingatlah eh adik2 kawan2 semua, jatuh macam mana pun kita, kena tinggal macam mana pun kita dengan manusia, Allah tetap ada untuk kita ..Berdoa dan terus berdoa.. InshaaAllah selamat malam semua :*

No comments:

Post a Comment