Wednesday 3 June 2015

Masalah Diri Sendiri ! -..-

Assalamualaikum
So hari ni nak cerita pasal masalah diri aku sikit. Nak cakap aku ni manja tu tak la walaupun anak bongsu, selalu la jugak kena marah tu haa, sebab degil. Hahaha *ok lari topik* No la just nak cakap aku ni ade certain makanan yang aku boleh makan dan jarang boleh makan. Yang jarang boleh makan tu sebab makanan tu akan buat aku tak berapa nak sihat walaupun benda tu sebenarnya bagus dan sihat. Tak tahu la kenapa, buat mase ni ade 2 jenis masakan yang kalau boleh aku nak hindarkan.

1) Sambal Ketam / segala jenis lauk yang masak dengan ketam


2) Sambal petai


Kalau korang baca ni mesti korang gelak kan kenapa la benda yang sedap macam ni aku jarang boleh makan... Hmmmm Tu la, tak tahu la kenapa. Memang ni la jenis lauk yang menjadi favourite aku kalau terjumpa benda alah ni kat luar mesti terliur wehh ! serious.
Ok yang sambal ketam tu aku tak boleh sangat nak makan even sambal dia pun akan jadi masalah buat aku. Bukan je sambal ketam tapi segala jenis lauk yang dimasak dengan ketam. Kalau makan ketam nanti aku punya bibir ni jadi gatal2 dan lepas tu membengkak. Benda ni bermula mase aku tingkatan 5. Mase tu aku ingat lagi aku nak berbuka puasa. Umi masak gulai ketam. Punyalah seronok habis makan ketam tibe2 rasa bibir naik macam belon. Naik besar gile woii! Esoknya bangun sahur pun tak surut lagi, so aku pergi sekolah bawak towel tutup mulut je. Haihh -..- Haa pasal sambal lak, aku tak tahu la kenapa bila aku makan je sambal dengan ketam ni aku akan jadi sesak nafas. Mula la badan rasa lain. Rasa macam tak boleh nak bernafas je. Serious tak tahu kenapa. Sebab tu umi dah kurang masak sambal ketam ni :) Hehehe kadang2 je kalau cuti panjang umi akan masak tapi aku tak kan pernah dibenarkan makan banyak. Tapi standard la degil kan. Ambil nasi, ambil lauk banyak2 sikit lepas tu pergi makan tempat lain hahaha.
Next sambal petai. Ok yang ni aku memang tak tahu ape laaa penyebabnya hahaha tapi kalau aku makan sambal petai ni , mesti kejap lagi nya aku jadi pening kepala dan demam.. Ciss semua makanan sedap2 je ade masalah dengan aku. Aku memang ditakdirkan tak boleh nak makan benda sedap ar macam ni. Umi abah gelak je kalau aku demam hanya sebab makan petai ni haa -..-" Tapi kadang2 tu aku makan ok je.. Kadang2 je ni haaa dia main2 nak demam tak nak demam. Aku rasa faktor2 jadinya demam ni mungkin sebab aku ni stress benda lain. HAHA nak jugak nafikan yang aku kena kurangkan makan sambal petai ni.
Merepekk je tak boleh makan benda alah ni. Ops! Bukan tak boleh makan, cume kena kurangkan. Buat masa ni aku makan takde lah sampai aku masuk hospital ke ape lagi kan. Alhamdulillah. Cuma tak nak la benda tu terjadi. Tak suka duduk hospital. Tak suka ubat2, tak suka masuk air bagai. I cannot la. So nak tak nak aku kena lah, tahan ayaq liur bila tengok ketam and sambal petai... Kalau nak rasa sikit tu bolehh la hihi. Just dekat sini bukan tak boleh makan, boleh sangat2 makan memang favourite aku. Cume tak boleh makan banyak sangat sebab nanti yang tak sihat.. Badann aku juga. HAHA ...ok la malas nak taip pepanjang. K bye!


No comments:

Post a Comment